14 marca nakładem wydawnictwa Czarne na
polskim rynku ukazała się książka autorstwa Legsa McNeila i Gillian McCain
zatytułowana Please kill Me. Punkowa
historia punka. Zapraszam do przeczytania recenzji tego obszernego
wydawnictwa.
W
marcu na polskim rynku wydawniczym pojawiła się ciekawa pozycja dla wszystkich
wielbicieli książek poświęconych muzyce, a w szczególności punkowi i
rock’n’rollowi, czyli Please kill me. Punkowa historia punka
autorstwa duetu McNeil i McCain. Wydawnictwo zadebiutowało na
amerykańskim rynku w 1996 roku pod tytułem Please kill me. The uncensored oral history of
punk.
Legs McNeil związany jest ze scena punkrockową od czasów
licealnych, kiedy to razem ze szkolnymi kolegami – Johnem Holmstromem i Gedem
Dunnem - postanowili stworzyć pismo poświęcone punkowi. Magazyn „Punk” zadebiutował w 1975 roku. Dziennikarz był związany
także z tytułami takimi jak: „Spin”, czy „Vice”. Gillian McCain z kolei poza współtworzeniem jednej z najgrubszych pozycji
o punk rocku zajmuje się pisaniem poezji i kolekcjonowaniem fotografii.
Please
kill me. Punkowa historia punka
to pozycja pisana – jak określają to sami autorzy – narracyjną historią mówioną. W
czasach, gdy termin „historia mówiona” stosuje się do określenia wszystkiego,
począwszy od pojedynczego redagowanego wywiadu, na zbiorze wywiadów
opublikowanych jako antologia skończywszy, postanowiliśmy wyjaśnić, jak my sami
rozumiemy „narracyjną historię mówioną”. Używając tego terminu, mamy na myśli
książkę złożoną z poddanych redakcji fragmentów pochodzących z serii wywiadów
oraz z dodatkowych tekstów, które są ściśle z sobą splecione, z zachowaniem
chronologii, dzięki czemu powstaje starannie przygotowana narracja –
informują w didaskaliach autorzy.
Książka pokazuje proces kształtowania
się muzyki punkowej, powolną ewolucję
nurtu jako antytezę na hipisowską kontrkulturę i wreszcie definitywnie obala
mit, jakoby punk rock był czysto brytyjskim zjawiskiem. Bądź co bądź to przecież my stworzyliśmy pismo „Punk”. To my
wymyśliliśmy tę nazwę Dla nas punk oznaczał podziemną amerykańską kulturę
rock’n’rollową, która istniała już prawie piętnaście lat, a zaczęła się wraz z
Velvetami, The Stooges, MC5 i tak dalej. Więc miałem ochotę powiedzieć: „Spoko,
jeśli macie ochotę zacząć własny ruch młodzieżowy, nie ma sprawy, ale ta nazwa
jest już zajęta” – wspomina na łamach książki swoje odczucia względem
brytyjskiej inwazji punka autor książki, Legs
McNeil.
Z
kolei Mary Harron tak komentuje w książce punkowe pobudki: Naprawdę nie mieliśmy niczego, do czego można by podchodzić
idealistycznie. Na myśl o kulturze hipisowskiej robiło mi się niedobrze. Ludzie
starali się zachowywać te ideały pokoju i miłości, ale wszystko to tak bardzo
się zdewaluowało. To była epoka prawdziwego hip-kapitalizmu, ale my już tego
nie kupowaliśmy. To już się zużyło, lecz – ponieważ to, za czym opowiadali się
hipisi, było dobre – nikt nie umiał dać sobie z tym siana i powiedzieć „już po
wszystkim”.
Duet McCain i McNeil w spójny, zwarty sposób przedstawiają nam pełen zapis
punkowej rewolucji w Stanach Zjednoczonych. Please Kill Me pisana
jest w niezwykły sposób, poprzez narracyjną historię mówioną, co zdecydowanie
przybliża czytelnika do opisywanych wydarzeń. Nie czytamy suchych dat i faktów,
ale dobrze opracowaną – kojarzącą się z kroniką, pamiętnikiem i wywiadem rzeką
w jednym – całość przedstawioną przez osoby, które w tamtym czasie były w centrum nowojorskiej awangardy i
punka.
Na
kartach książki znajdziemy między innymi wypowiedzi Andy’ego Warhola, Patti
Smith, Iggy’ego Popa, członków, The Stooges, The New York Dolls, Lou
Reeda i Velvet Underground,
przeczytamy o subkulturze, która oscylowała wokół dwóch lokali – Max’s i legendarnego CBGB. Ta obszerna, wyczerpująca i co
najważniejsze – brutalnie szczera - opowieść kończy się historią Sida i Nancy,
co ma niebagatelne znaczenie, ponieważ ta legendarna para jest nie tylko
uosobieniem autodestrukcji, ale także „upadek” Viciousa i Spungen może być
uznawany za metaforę upadku całego punk rocka, który ze względu na swoją
dekadenckość i destrukcję musiał upaść (a już z całą pewnością stracić impet i
moc).
Publikacja nie tylko przeniesie was do
Nowego Jorku lat 60. i 70., ale także
pokaże kulisy istnienia zespołów The Ramones, The New York Dolls, The Patti
Smith Group, Television, Blondie i wielu innych. Oto niezwykła przepustka na backstage! Polecam tę książkę nie tylko
wielbicielom punkowego chaosu, ale także ludziom interesującym się muzyką w
ogóle – Please Kill Me. Punkowa historia punka, bowiem idealnie pokazuje
muzyczny ewolucyjny ciąg.
Komentarze
Prześlij komentarz